måndag 21 januari 2013

Nya bryggerier.

Återigen dags för en koll på de nya bryggerier som har ploppat upp i vårt avlånga land. Det börjar bli en hel del nu i Sverige, kul, jag hoppas bara att det kommer öl av god kvalitet från dem. Här kommer listan på de nya bryggerier jag har hittat sedan sist.

Brewlab, Stockholm
Bryggeri Portvakten, Västerås
Jönköpings Bryggeri, Jönköping
Beerbliotek, Göteborg
Maltheaven, Södra Sandby
Nordstjernan, Skövde

En hel del nya bryggerier för min del, det enda jag känner till sedan tidigare är Portvakten som jag tror kan göra bra saker, det verkar i alla fall vara rätt tänk hos dem.

Nordstjernan hittade jag en artikel om i alla fall, de verkar dock inte vara på gång riktigt än.

Beerbliotek har en hemsida som är så aktiv än så länge,men via twitter kan man läsa att de är på gång och lär öppna under våren.

De övriga hittar jag inget på alls för tillfället, har ni mer information om dem så lämna gärna en kommentar med mer information.

6 kommentarer:

  1. Sven.David Svensson22 januari 2013 kl. 21:41

    Ett bryggeri i Södra Sandby? Lundabryggeriet ligger i Torna Hällestad.Ytterligare ett bryggeri i lundatrakten.Vad trevligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns spontan utan att ha några tabeller eller något framför mig att Skåne är väl det landskap det där har startats flest bryggerier på sistone.

      Radera
  2. Sven-David Svensson23 januari 2013 kl. 16:09

    Tyvärr så är Maltheaven i Södra Sandby inget brygggeri,utan ett konsultföretag son ger suport och produktutveckling till nya mikrobryggerier

    SvaraRadera
  3. Rätt o fel Sven David jag vet att maltheaven har långt framskridna planer på att starta ett bryggeri i Södrasandby

    SvaraRadera
  4. Och ja Sven David maltheaven sysslar med konsultverksamhet i bryggeri värden, Jag känner ägaren av Maltheaven och jag är inte ett dugg förvånad om södrasandby snart har ett nytt micro bryggeri. Då mig veterligen han har varit med om att projektera och bygga upp tre bryggerier hittills och att han jobbar med ytterligare ett antal project i Skåne.

    SvaraRadera
  5. Sven.David Svensson23 januari 2013 kl. 19:04

    Även jag känner innehavaren av Maltheaven.Det jag skrev i mitt andra inlägg var information som jag fått av en annan som också känner innehavaren Han är en mycket driftig person med många bollar i luften. Bland annat så är han styrelseledamot i Glorias Berwclub,en ölklubb som sammarbetar med Svenska Ölfrämjandet. Så varför skulle detta inte mynna ut i ett bryggeri så småningom? Detta fär framtiden utvisa.

    SvaraRadera