söndag 2 december 2012

Debatt: Det här med att vara nykter.

Detta är ett inlägg som inte har så mycket med öl att göra egentligen, eller så har det det på sätt och vis.

Jag är för tillfället nykterist, det är något som jag själv har valt då barnen kan komma vilken dag som helst och jag har ingen större lust att vara på förlossningen i onyktert tillstånd.

Den sociala normen är tydligen att har du druckit alkohol förut så kan du absolut göra det igen, oavsett om man säger nej eller inte. Folk har otroligt svårt att kunna ta ett nej och blir nästan lite provocerade av att jag inte dricker just nu. För min del är det inga som helst problem att avstå alkoholen, det jobbigaste är ju att försvara sig varför jag inte dricker nu. "Det är bara att ta en taxi" får jag ofta höra, visst det är det, men det löser ju inte problemet att jag är onykter när vi väl kommer fram. "Men lite kan du väl ta", javisst, det kan jag, men då blir jag ändå påverkad. Nu förstår jag faktiskt vad de som är nyktra på heltid får genomlida, och det är faktiskt inte så jädra roligt.

Vad tycker ni? Är det provocerande med någon som avstår alkohol under en period? Eller över huvudtaget? Spelar det egentligen någon roll? Har ni själva blivit bemötta så när ni har varit nyktra på någon fest?

10 kommentarer:

  1. Det låter ju som en knepig umgängeskrets där det är normen att ifrågasätta någon annans icke-drickande.

    Nej jag har inga problem att vara nykter, gå ut och hålla mig nykter när det krävs. Dricker gärna kaffe, eller alkoholfria alternativ och jag har aldrig reflekterat över hur någon skulle reagerat. Har någon frågat så har det varit enkelt att säga att jag inte känner för det idag helt enkelt.

    Jag har inte heller reagerat på någon annans nykterhet. Jag skulle dock blir provocerad om någon går ut på krogen eller drar till en fest för att sitta och klaga på annans drickande. Men det har ännu inte hänt.

    SvaraRadera
  2. Som gravid bartender och ølnørd i Danmark får jag många frågor, men de handlar lika ofta om att jag faktiskt provar øl under min graviditet. Det ær intressant ur det perspektivet, men ditt var helt klart spænnande: min sambo dricker snarare før två. Frågan ær också i vilket sammanhang som de kommentarer du næmner ovan kommer fram. Låter som klassiskt grupptryck. :)

    SvaraRadera
  3. Perfekt tillfälle att dricka alkoholfria öl såsom nannystate o dyl. Eller andra goda alkoholfria alternativ som gingerale eller rent av julmust :) Tycker du har världens bästa anledning att avstå ölen ett tag!

    SvaraRadera
  4. Det har förekommit på arbetet och i kompiskretsen. I kompiskretsen om än mer skämtsamt, men på det andra stället kan de verkligen inte begripa det.

    Julmust går det otroligt mycket här, vilket det iofs alltid gör vid den här tiden.

    SvaraRadera
  5. Tycker det du gör är väldigt bra! Både för dig och din fru/sambo. Jag tog det lite lugnare med alkoholen nu innan vårat senaste kom (vilket var för 4 dagar sen..) av samma anledning.

    När jag hade blivit pappa för första gången (långt innan jag blev total ölnörd) höll jag mig ifrån alkohol i typ 6 månader. Det var tydligen väldigt fel och en del blev riktigt provocerade.

    Det var dock inga nära vänner utan bara klasskamrater/kollegor.

    SvaraRadera
  6. Jag har blivit förvånad av de reaktioner jag fått, och från vilka håll, när jag berättat att jag hållit uppe med öldrickandet i en vecka eller två. Tydligen en mycket känslig tå att trampa på det där.

    SvaraRadera
  7. Hej, tyder på en styrka och rätt focusering här i livet. Jag har svårt att hålla upp ett tag, men kör någon vit vecka då och då - aldrig någon som klagar dock! Det är speciellt svårt att hålla upp om han har halv källaren full med orejtat... Så håll ut!
    Va är det tvillingar eller mer på gång? - Grattis i förskott! / Thomas

    SvaraRadera
  8. Sven-David Svensson3 december 2012 kl. 10:11

    Det finns tillfällen då man måste säga nej till alkohol. Det du gör är helt rätt. Det svåra är att motivera varför man inte dricker just nu. Dricker jag för mycket öl ofta så
    tappar jag smaken för det och det är inte lika gott. Dess utom så är jag drygt 60 år och jag märker att åldern tar ut sin rätt. Det går inte att dricka på samma vis som när man var 25 är. Kan man inte avstå från öl så fort man är ledig så kan man rätt lätt ligga risigt på det.

    SvaraRadera
  9. Kan det kanske handla om att de vill "berättiga" sitt eget drickande med att deras kompisar också gör det, och känner sig ifrågasatta (och kanske får undermedvetna skuldkänslor) av att du väljer att avstå. Då blir det en del av försvarsmekanismen att ifrågasätta ditt val och försöka få dig till att dricka, så att de ska slippa känna sig ifrågasatta. En produkt av att alkohol fortfarande har ett litet tabu, kanske?

    SvaraRadera
  10. Tycker inte det finns något större problem med att vara nykter. Däremot beror definitionen av nykterhet på vad man anser är nyktert, handlar det om helnykterhet, som jag förstår det i ditt fall, eller att vara klar i knoppen (något så när)? Jag tycker aldrig att det är ett problem att avstå alkohol på grund av social "stigmatisering". Snarare kanske ölintresset i viss mån blir lidande. Tack och lov utökas utbudet av alkoholsvaga öl från hantverksbryggerierna. Man kan få tag på gott och bra öl utan att då oönskade bieffekter, som att inte vara klar i knoppen när det är ett barn på väg.

    /Jonas

    SvaraRadera