tisdag 11 september 2012

Recension: Joakim Bröms - Allt utom en stor stark (om Nynäshamns ångbryggeri)

Bättre bild kommer inom kort
En bok om hur Nynäshamns ångbryggeri startade, kan det vara något att ha? Jo faktiskt. Det är en riktigt trevlig bok som erbjuder en hel del sköna historier om hur det faktiskt gick till. På något sätt så känner jag mig igen i början på historien då den till viss del utspelar sig på festival med ett kompisgäng (eller snarare en herrklubb) men där upphör nog likheten, jag äger tyvärr inte ett bryggeri i dag. Jag är dock lite sur på mig själv att man inte kom på idén att åka iväg på ölturné genom Europa efter att ha varit på Roskildefestivalen, det kan kanske bero på att jag var helt ointresserad av öl när det begav sig med festivalandet söderöver.

Det är kul att få följa med genom alla turer som grabbarna har gått igenom för att vara där de är i dag, och man respekterar dem (och alla andra mindre bryggerier) ännu mer när man får lite information om vad som händer bakom kulisserna Allt är inte ens dans på rosor, snarare tvärtom.

På det hela taget är det en välskriven och lättläst bok som blandar anekdoter, information om delägarna, röster om bryggeriet och en hel del bilder från nu och då. Man läser lätt ut den på ett par kvällar (eller rent av sträckläser den) då den är på 146 sidor och man hela tiden känner att man vill läsa vad som händer i nästa kapitel.

Betyg: 8/10
Prisvärdhet: ok, den kostar 300:- inklusive porto och det är den väl på något sätt värd, hur ofta får man läsa om hur ett svenskt microbryggeri startade? (mitt exemplar var ett varuprov/recensionsexemplar).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar