onsdag 12 september 2012

Debatt: Kvalitetsproblem

Jag har under de senaste månaderna själv stött på en del flaskor som har varit defekta, men framförallt läst på bloggar och facebook att det är många som har fått defekta flaskor från vitt skilda bryggerier, tyvärr främst svenska. Det är så pass mycket så att jag känner att jag faktiskt har varit rätt förskonad.

Jag tog upp det till debatt redan förra året. men under det här året har det nog varit ännu mer defekta varor än förra året. Hur känner ni, tycker ni att det har ökat med defekta flaskor? Känner ni att ni kan lita på att när ni köper en flaska så kommer den vara utan defekter eller drar ni er för att köpa produkter nu för tiden?

Jag hoppas verkligen att kvaliteten kommer att öka på de flaskor som cirkulerar i landet och att kvalitetskontrollen hos bryggerierna kommer att bli bättre. Dessutom vill jag slå ett slag för att utnytja reklamationsrätten hos Systembolaget, det fungerar normalt toppenbra.

(dessutom så inser jag att jag fortfarande inte har öppnat Angels share, är det någon som vet om man kan reklamera den såhär över ett år senare utan kvitto?!)

6 kommentarer:

  1. Jag tycker absolut att det har ökat, och då menar jag bland svenska bryggerier. Har aldrig fått en infekterad flaska från USA till exempel.

    Sedan vi kunde börja beställa enstaka flaskor från småbryggerierna har jag nästan hunnit gå igenom hela sortimentet, men tyvärr så är det oroväckande ofta infektioner i flaskorna.

    Oftast är det någon form av infektion på grund av dålig renlighet, men jag fick alldeles nyligen en flaska Pale Ale från Eskilstuna som var uppenbart infekterad av Brett! Var iofs inte så förvånad eftersom de verkar ha mottot "Världens ölsorter runt på 80 dagar".

    SvaraRadera
  2. Normalt sett kan du reklamera en defekt vara efter ett år, utan kvitto. Förutsatt att den fortfarande finns i Systembolagets system och har ett artikelnummer. Har hänt att folk kommit in med 4 år gammal champagne som varit defekt. Vi brukar inte alls vara omöjliga. Allt för kunden ju! :D
    Bara ta med flaskan och förklara läget på ett bra sätt.

    SvaraRadera
  3. Håller med om bolaget, så länge inte bäst före datum (om något sådant är angett) är passerat ska det vara lugnt.

    Samtidigt är det ju viktigt att reklamera-på så vis får ju bryggerierna reda på att de släppt defekta varor.

    Surdegen Granberg

    SvaraRadera
  4. Jag tror egentligen inte att det ökat. Nya bryggerier har en tendens att slänga ur sig en del dåliga grejer. Det har jag märkt på t.ex. SMÖF under tidigare år. Men problemet har ju blivit tydligt för en större delen av befolkningen i.o.m. det lokala beställningssortimentet. Samt att det kommit så många nya bryggerier på kort tid.

    Att vi får färre infekterade flaskor importerade till oss är inte konstigt. Oftast är detta flaskor från etablerade bryggerier som funnits i många år. Fast jag har iofs fått en del infekterade flaskor från t.ex. USA. Den absolut värsta infektionen var utan konkurrens en flaska Pabst Blue Ribbon.

    SvaraRadera
  5. Undrar när Uppdrag granskning eller något liknande har ett program om öl som inte borde ha kommit ut på marknaden? Vem vet vad som sker i framtiden? Det är ju inte direkt seriöst att sälja dryck som absolut inte smakar som den skulle. Tänk om man köper blåbär och så smakar det hallon, inte bra.

    SvaraRadera
  6. Vadå är Angels share-flaskorna defekta? Har också en flaska liggandes...

    SvaraRadera