fredag 6 april 2012

Recension: Spelskalle

Igår trillade det ner en bok i min brevlåda, jag brukar normalt inte nämna så mycket böcker, men den här var för rolig för att ignorera. Det är en spelbok där spelen utgår från ens egen vardag. Den är skriven av bröderna Håkan och Johan Lidbo. Håkan är för oss som har varit inblandade i den elektroniska musiksvängen en längre tid inte direkt obekant. En oerhört produktiv man med över 200 utgivna verk, medverkat i diverse konstmusikprojekt, gjort radio (dels Ström i P2 och Köksradion) och tillverkat diverse fysiska spel. Brodern Johan är för mig helt obekant men jobbar tydligen med att göra zombiefilmer och talkshows i lokaltv med utvecklingsstörda.

Nog om personerna bakom boken, hur var då boken Spelskalle? Jo tack, den var helt underbar. Så mycket roliga och galna förslag på lekar och spel man kan göra i vardagen. Min fru uppskattade inte boken lika mycket, i alla fall inte när hon inte fick läsa boken utan bara höra mig skratta från soffan. Den passar verkligen min typ av humor. Flera av spelen kommer jag helt klart att prova. Speciellt de som utspelar sig på jobbet. Däremot kommer jag inte att spela spelet Autourettes då vi tyvärr inte har något system som har autokorrigering, annars hade det varit givet. På det hela taget en mycket rolig bok som jag helt klart tycker är värd sina 106:- som den kostar på Adlibris som är billigast i skrivande stund. Betyg blir helt klart 9/10.

Till höger ser ni ett exempel på ett ölrelaterat spel. Vi som är ölnördar spelar såklart det spelet med Oskar Blues Gubna som är den dyraste burköl jag känner till. Det blir mer spännande så och så är den god om man lyckas få en bra burk. Jag rekommenderar dock att man spelar spelet utomhus. Det finns även en hel del andra krogrelaterade spel och en del spel som utspelar sig på café som utan problem kan göras om så de passar i krogmiljö.