söndag 15 april 2012

Recension: Nynäshamn - Dragets kanal dubbel IPA

Så då var det dags igen, dags att prova en öl som jag drack senast den var på Systembolaget, jag tror det var två år sedan. Då tyckte jag inte den var speciellt upphetsande, har det ändrats nu?

Vätskan i glaset är mörkt gyllene med en dragning åt det rödare hållet, skummet är smutsvitt till färgen. Doften är söt med inslag av grapefrukt. Smaken är ungefär det samma med en liten efterbeska. Den har för mycket maltighet och den är mindre humlig än vad jag tycker att det borde vara i en dubbel IPA. Så på det hela taget tycker jag tyvärr även denna gång att den inte var direkt upphetsande.

Musik då? Frida Hyvönens senaste platta To The Soul funkar klockrent.

Doft: 6/10
Smak: 6/10
Antal timmar per flaska: runt 45 minuter
Totalt: 6/10
Prisvärdhet: inte prisvärd, tyvärr, 27:- för en 25cl är lite för mycket, det finns roligare alternativ i större flaska till samma pris.

Uppdaterat 130312: efter att ha provat årets flaska (bilden ovan) så kan jag bara för tredje gången konstatera det jag har konstaterat förut att jag inte tycker den är speciellt upphetsande och jag kommer nog tyvärr inte ge den någon ny chans, kanske möjligen från fat för att se om det ger någon skillnad. Betyget då, 5+ eller 6- blir det nog med den nya betygsskalan. Tråkigt, jag vill ju att den skall vara bra, för de kan ju brygga öl med humle i, t.ex. Dundermörk. (som numera går under namnet Stegholmen Svart IPA).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar