söndag 26 februari 2012

Recension: Mohawk - Extra IPA

Bild på den gamla flaskan från Wicked Wines sida
Nu är det dags för en recension på en flaska som man tyvärr alltför ofta glömmer bort. Jag minns jag drack den väldigt mycket när den kom, men sen har den fallit i glömska. Så i fredags köptes den på nytt, det blir dessutom premiärflaskan sedan de började brygga den hos Slottskällan.

Färgen är orange och är helt klar med ett relativt vitt skum. Doften är persika, grape, apelsin och något sött. Smaken är skiljer sig inte så mycket från doften, men däremot kommer det en rejält härlig efterbeska. Jag försökte igår att dekantera en flaska för att få ännu mer beska, det har fungerat på andra ipor tidigare, men i det här fallet så hade det motsatt effekt, den blev bara platt och tråkig. Så krångla inte till det. För att vara en IPA i standardsoritmentet på Systembolaget så är den riktigt bra och jag skall försöka att köpa den oftare, den funkar ju alldeles utmärkt som en standard-IPA i hemmet.

Vad spisar man för musik till den då? Något med The Melvins kanske, främst då de tidigare släppen, men de nyare fungerar de också.

Doft: 7/10
Smak: 8/10
Antal timmar per flaska: Ungefär en timme.
Totalt: 8/10
Prisvärdhet: Prisvärd, 36:- för 500ml är ett bra pris.

2 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ursäkta, kommentaren hamnade på fel ställe! Men jag vill givetvis kommentera också detta inlägg.
    MEIPAn har varit en av mina favoriter sedan jag första gången testade den. Jag lite orolig inför övergången till Slottskällan, men denna oro har visat sig vara helt onödig. Mr Mohawk vet hur man brygger god IPA!

    SvaraRadera