tisdag 8 november 2011

En kladdig kväll hos Närke kulturbryggeri.

Igår den sjunde november var det kladdkakans dag, kvällen spenderades på Närke kulturbryggeri som hade vänligheten att erbjuda provsmakning av kladdkaka och tre stycken porters. De olika porters som fanns på plats var Max Goldings (8/10), Pannknektarnas porter (9/10) och Stormaktsporter från 2009 (10/10). Tyvärr är inte Kaggen klar än och kommer med största sannolikhet inte heller till Örebro öl- & whiskyfestival. När vi ändå är inne på den festivalen så kan jag meddela att de kommer att plocka med någon specialare som låg i tankarna just nu. Vad det var fick jag inte reda på utan det blir även en överaskning för mig. I övrigt hade de inte bestämt exakt vad som skulle med till mässan, men det blir nog en hel del godsaker har jag en känsla av.

I själva bryggeriet hade det hänt lite saker sedan sist jag var där. Det hade kommit in lite mer pannor i lokalen så kapaciteten kommer att öka inom kort vilket inte är helt fel. Ölen från Närke går ju åt i en rasande fart.

Så hur var det då med kladdkaka och porter då? Jo, alla fungerade alldeles utmärkt med kakan, för att inte säga förträffligt. Bäst var helt klart Stormaktsporten, då blev det en gudomlig smak. Något jag gärna provar igen och igen. Problemet är ju att de sällan har kladdkaka på krogen de få gånger man lyckas få tag på en Stormaktsporter.

I övrigt så var det en fantastiskt trevlig kväll med riktigt mycket folk. HåGe, Berith och Christoffer som var på plats från bryggeriet är helt otroligt trevliga människor som tar sig tid och pratar med alla som vill prata med dem. Sedan att de sen brygger riktigt bra öl gör inte saken sämre.

Oj, vad mycket superlativ det blev, men det var så kvällen var, jag kan inte skriva det på något annat sätt. Tyvärr blev det inga bilder tagna under kvällen, men om ni vill kan jag rita en bild på stouten i paint, eller så får ni fantisera ihop en väldigt svart dryck med chokladbrunt skum i ett glas.

2 kommentarer:

  1. Låter som en väldigt sympatisk afton. Har aldrig besökt Närke Kulturbryggeri men skulle förstås hemskt gärna göra det. När trodde de att Kaggen blir klar?

    SvaraRadera
  2. Något datum på Kaggen finns inte utan den kommer när den kommer. Den är ju iaf värd att vänta på och det här gör det hela lite mer spännande :)

    SvaraRadera